مقالات

انواع دستگاه فرز

دستگاه فرز - ابزار برقی

دستگاه فرز یکی از ابزارهای برقی به شما‌ر می‌رود که به‌منظور تراشکاری، حکاکی، پولیش کردن، شکل دادن و بسیاری موارد دیگر طراحی شده است. در ادامه مطلب به توضیح بیشتری در رابطه با انواع مدل های دستگاه سنگ فرز می‌پردازیم. برای خرید و اطلاع از قیمت دستگاه سنگ فرز و انواع ابزار صنعتی با  فروشگاه اینترنتی ابزار برقی صنعتی برس ابزار تماس بگیرید.

معرفی دستگاه فرز

کاربردهای وسیع و فراگیر بودن روند فرزکاری باعث شده تا انواع گوناگونی از این ابزار طراحی و تولید شود. در مجموع این ابزار از یک دیسک ساینده تشکیل می‌شود که به عنوان یک ابزار برش دهنده عمل می‌کند. سطح زبر و سخت این دیسک، سطح کار را می‌ساید و شکل مورد نظر را ایجاد می‌کند. دستگاه فرز با هدف شکل دادن و صیقلی کردن سطوح و اجسامی طراحی شده که کیفیت بالا و سختی کمی دارند. این دستگاه در اصل یک فرآیند صاف و صیقلی کردن را انجام می‌دهد که با سمباده کشیدن و تراشیدن، شکل نهایی را روی فلز ایجاد می‌کند. از دستگاه فرز در صنایع برق، مهندسی، اتومبیل و بسیاری دیگر استفاده می‌شود. در ادامه با برخی از رایج‌ترین انواع دستگاه‌های فرز آشنا خواهید شد.

انواع دستگاه فرز

سنگ رومیزی

این دستگاه که روی میز کار یا پایه‌ی ثابت قرار می‌گیرد، از یک موتور مرکزی با دو دیسک سایشی در دو طرف خود برخوردار است. این دستگاه برای تراشیدن و شکل دادن طراحی شده و عمدتا برای تغییر شکل مته‌ی ابزارها و ساختن یا تعمیر کردن ابزارهای مختلف استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای این فرز می‌توان به از بین بردن خوردگی و زنگ‌زدگی، تیز کردن ابزارها و فرزکاری فلز، سنگ، لوله و چوب اشاره کرد.

فرز سمباده

مدل سمباده‌ی دستگاه فرز درواقع یک فرآیند ماشینی است که برای صاف و صیقلی کردن فلز و مواد دیگر با مقاومت بالا طراحی شده است. این فرآیند به کمک یک نوار با پوشش سایشی انجام می‌شود. فرزکاری به روش نواری یک روند چندمنظوره است که کاربردهای فراوانی دارد، از جمله‌ی این کاربردها می‌توان به صیقل داددن، شکل دادن،‌ حذف خوردگی‌ها و پوسیدگی‌های فلز و پولیش کردن اشاره کرد.

فرز سیلندری یا استوانه‌ای

دستگاه فرز سیلندری در چند مدل تولید می‌شود که یکی از رایج‌ترین آنها دستگاه تراشکاری است. در این مدل‌ها، قطعه‌ی کار چرخانده می‌شود و به سمت دیسک‌ها هدایت می‌شود تا یک شی استوانه‌ای ایجاد شود. این ابزار به‌طور گسترده‌ای در تولید اجسامی با دقت بالا کاربرد دارد که از جمله‌ی آنها می‌توان به میله‌ها، انواع لوله،‌ بلبرینگ و بسیاری دیگر اشاره کرد.

فرز سطحی

یکی از رایج‌ترین انواع فرز سطحی، دستگاه CNC است. این دستگاه از دیسک ساینده، میز چرخان و گیره‌ی نگه‌دارنده تشکیل شده است. این گیره قطعه‌ی کار را در جایگاه خود محکم نگه می‌دارد و دیسک‌ها روی میز چرخان، شکل مورد نظر را روی آن ایجاد می‌کنند.

فرز سنگبری با آب

این دستگاه برای فرزکاری، تراشیدن و صیقل دادن به سنگ و کاشی تولید شده که برای جلوگیری از شکستن و آسیب دیدن سنگ و کاشی از آب استفاده می‌کند. در این دستگاه فرز معمولا از سنگ فرزی استفاده می‌شود که در پایان کار، سطح صاف و صیقلی را ایجاد می‌کند. این دستگاه در ابعاد کوچکتری نیز تولید می‌شود که برای مصارف گوناگونی کاربرد دارد.

فرز انگشتی

این نوع فرز در ابعاد کوچک‌تری ساخته می‌شود و برای تراشیدن و صیقلی کردن اجسام گرد مثل لوله‌های فلزی کاربرد دارند. علاوه بر این در کارهایی مثل شکل دادن، حکاکی کردن و نجاری نیز استفاده می‌شوند. فرزهای انگشتی معمولا با سرعتی معادل ۲۷۰۰۰ دور در دقیقه (RPM) می‌چرخند. این میزان سرعت در مقایسه با انواع بزرگ‌تر فرزها بیشتر است، اما گشتاور کمتری دارد. RPM بالا و گشتاور پایین برای کارهای ظریف‌تر مناسب است. فرز انگشتی یک ابزار برقی است، درحالیکه مدل‌های قوی‌تر دستگاه فرز معمولا با فشار بالای هوا کار می‌کنند.

خرید و قیمت انواع دستگاه فرز:

در صورت به وجود آمدن هر گونه سوال درباره انواع ابزار آلات صنعتی و مهندسی و نیاز به پشتیبانی و مشاوره می‌توانید به وسیله یکی از راه‌های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.

جهت خرید و اطلاع از قیمت انواع ابزار صنعتی و مهندسی و خرید ابزار برقی و انواع دستگاه فرز با برس ابزار همراه باشید.

آدرس :تهران خیابان امام خمینی جنب بیمارستان سینا کوچه میرزایی پلاک ۱۴

کد پستی: ۱۱۳۶۷۴۹۹۴۱

شماره فروشگاه برس ابزار : ۰۲۱۶۶۷۰۸۲۳۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.