مقالات

انواع مته گردبر

مته گردبر - خرید انواع ابزار برقی و ابزار آلات صنعتی در برس ابزار

مته گردبر یکی از انواع مته‌های دریل است که برای ایجاد برش دایره‌ای روی سطوح مختلف به کار برده شده و سوراخ‌ های بزرگ‌ تری نسبت به مته‌ های معمولی ایجاد می‌ کند. این نوع مته علاوه بر کاربرد صنعتی در ساخت و سازهای عمومی نیز کاربرد دارد و می‌ توان از آن برای ایجاد سوراخ روی دیوار، سقف، نصب یراق آلات، محل عبور کابل، لوله و ساخت لوازم تزئینی استفاده کرد. در ادامه به کاربرد انواع مته گردبر می پرازیم و برای خرید و اطلاع از قیمت انواع ابزار آلات صنعتی و مهندسی و ابزار برقی با فروشگاه اینترنتی ابزار برقی صنعتی برس ابزار تماس بگیرید.

ویژگی های مته گردبر

مته گردبر در برندهای مختلفی در بازار موجود است و می‌ توان هم به صورت تک و هم عمده از فروشگاه‌های ابزارآلات تهیه کرد. این مته در انواع گوناگونی موجود بوده و رایج‌ ترین آن مته گرد بر سیلندر فلزی است. سیلندر این مته بر روی یک محور نصب شده و یک سر آن دارای شفتی است برای نصب به سه نظام دریل. استوانه مته دارای دندانه‌ های تیز بوده و تمام بدنه آن از جنس استیل ساخته شده است. برخی از مته‌ های گردبر دارای محوری (ثابت یا قابل جداشدن) هستند که از مرکز مته بیرون می‌زند. وظیفه اصلی محور این است که هنگام سوراخ کردن قطعه کار به تراز و هدایت مته گرد بر کمک کند. این قطعه اساسی نیاز به سوراخ کردن اولیه قطعه کار قبل از برش دایره‌ای را حذف می‌کند.

کارکردن مته گردبر

مته گردبر همانطور که از نام آن مشخص است برای برش دایره‌ای روی سطح کار بوده که نسبت به دیگر مته‌های دریل سوراخ بزرگ‌ تری ایجاد می‌کند. کلید انتخاب یک مته گرد بر باکیفیت مانند بسیاری از اکسسوری‌ های دیگر ساخت مقاوم، مواد باکیفیت و کار دقیق با ماشین‌آلات است. ویژگی‌های مته گردبر از جمله شکل دندانه‌ها و فرم کلی آن به جنس سطح قابل برش بستگی دارد. اما غالبا تمامی مته‌های گردبر از برندهای معتبر دارای ویژگی‌های مشترکی هستند. به عنوان قاعده کلی دیواره استوانه‌ ای مته گرد بر نسبت به قطر داخلی ابزار نازک‌ تر ساخته می‌ شود. این ویژگی اصطکاک بین دندانه‌ها و سطح کار را کاهش داده و به نیروی کمتری برای ایجاد برش نیاز دارد. در نتیجه فشار کمتری به موتور ابزار هنگام سوراخ کاری وارد می‌شود.

کاربرد مته های گردبر

  • دندانه‌های الماسه برای برش سرامیک و مصالح ساختمانی
  • ساختار فوق وظیفه سنگین برای کارهای سنگین و مواد سخت
  • دندانه‎‎‌های کارباید برای استفاده از مته روی موادی چون آهن گالوانیزه، فایبرگلاس و ورق فورمیکا.
  • ضخامت نازک دندانه‌ها برای برش سریع و آسان سطوح
  • قسمت برآمدگی روی پایه مته برای جلوگیری از سوراخ‌کاری بیش از حد

انواع مته گردبر بر اساس نوع کاربری

مته گردبر چوب

مته گرد بر چوب به شکل استوانه‌ای با دندانه‌های تیز که با استفاده از محور به دریل متصل می‌شود. مته گرد بر در سایزهای متفاوتی موجود بوده و باید متناسب با قطر دایره موردنیاز انتخاب شود.

مته گردبر شیشه و سرامیک

برای برش شیشه و سرامیک به علت ظرافت بالای کار باید از مته‌های دارای روکش الماس استفاده شود.

مته گردبر بتن

مته‌های گردبر بتن از آلیاژ فولادی پرکربن و مواد سخت و مقاومی چون تنگستن کارباید ساخته شده است. این مته‌ها باید در مقابل حرارت مقاوم باشند و به همین دلیل غالبا دندانه‌های آن دارای روکش الماسه بوده و به ان گردبر الماسه نیز گفته می‌شود.

مته گردبر مدرج

مته گردبر مدرج که به آن مته گرد بر متغیر نیز می‌گویند از دو بازو تشکیل شده و روی بدنه آن درجه بندی شده است. مته مدرج نیز مانند مته‌های گردبر چوب در اندازه متفاوتی در بازار موجود بوده و باید متناسب با قطر دایره موردنیاز انتخاب شود.

انواع مته گردبر بر اساس نوع دندانه

مته های گردبر بر اساس شکل دندانه به انواع مختلفی تقسیم می‌شود:

  • دندانه‌های با لبه های اره‌ای شکل که با دندانه‌های زاویه‌دار خود قدرت نفوذ بیشتری داشته و برای برش سطوح نرمی چون چوب، پلاستیک و فلزات نرم به کار برده می‌شود.
  • دندانه‌های با لبه‌های مربعی شکل که ضخامت بیشتری داشته و برای سوراخ‌کاری سطوح سخت مانند بتن، سنگ و شیشه کاربرد دارد. ناگفته نماند که برای برش سطوح سخت غالبا از مته‌های دارای روکش الماس استفاده می‌شود.

خرید و قیمت ابزار آلات صنعتی و ابزار برقی

در صورت به وجود آمدن هر گونه سوال درباره خرید انواع ابزار آلات صنعتی و مهندسی و ابزار برقی و نیاز به پشتیبانی و مشاوره می‌توانید به وسیله یکی از راه‌های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.

جهت خرید و اطلاع از قیمت انواع ابزار آلات صنعتی و مهندسی و خرید ابزار برقی با برس ابزار همراه باشید.

آدرس :تهران خیابان امام خمینی جنب بیمارستان سینا کوچه میرزایی پلاک ۱۴

شماره فروشگاه برس ابزار : ۰۲۱۶۶۷۰۸۲۳۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.