مقالات

آچار فرانسه و کاربرد آن

آچار فرانسه | خرید ابزار برقی و مهندسی

یکی دیگر از ابزار‌های کاربردی و مهم آچار فرانسه می‌باشد .که عموم مردم فکر می‌کنند این آچار را  فردی فرانسوی اختراع کرده است اما اینگونه نیست. در ادامه این متن آچار فرانسه و کاربرد آن را بررسی می‌کنیم. برای خرید انواع ابزار برقی و مهندسی با برس ابزار همراه باشید.

 آچار فرانسه و کاربرد آن

بر خلاف فکر عموم افراد که تصور می‌کنند آچار فرانسه مرتبط به فرانسوی‌ها می‌باشد و مخترع آن یک فرد فرانسوی است اما نکته جالب این است که این آچار در سال ۱۸۴۲ میلادی توسط یک شخص انگلیسی به نام ریچارد کلابرن (Richard Clabren) اختراع شد.

در بعضی از کشورهای اروپایی مثل فرانسه، آلمان و اسپانیا به این ابزار آچار انگلیسی نیز می گویند. اما این ابزار دستی و پر کاربرد که در نوع خود یک اختراع به حساب می‌آید.، در طی زمان توسط افراد گوناگونی تکمیل شد تا اینکه در سال ۱۸۹۱ میلادی، یک شخص سوئدی به نام پتر جانسون آن را به مدل امروزی طراحی و تولید کرد و هم اکنون ما این ابزار را به نام آچارفرانسه می‌شناسیم.

نکته جالب این است که آچار فرانسه کلمه‌ای می‌باشد که در بعضی از کشورها مثل ایران به ابزار گفته‎‌ می‌شود. و در بعضی از دیگر کشورها مثل لهستان، رومانی و یا مجارستان آن را آچار سوئدی نیز می‌نامند.

آچار فرانسه | خرید ابزار برقی و مهندسی

کاربرد آچارفرانسه

همانگونه که پیچ و مهره‌ها اندازه‌های گوناگون و متفاوتی دارند، ضروری می‌باشد که برای هر پیچ و مهره در اندازه‌های گوناگون  آچارهای متنوعی در اندازه های متفاوت نیز وجود داشته باشد.

اما در حقیقت خیلی معقول نمی‌باشد که اشخاصی مثل تعمیرکاران، که با انوعی ابزار پیوسته سر و کار دارند، مجموعه‌ای سنگین و زیادی از ابزار و وسایل را با خود حمل کنند و همه این ابزار با یکدیگر هماهنگی داشته باشند. برای پیش نیامدن چنین مشکلاتی خوشبختانه آچارهایی طراحی شده است که سری آن‌ها قابل تعویض و قابل تنظیم می‌باشند و با تنظیم دهانه‌ی آن می‌توان طیف گسترده‌ای از پیچ و مهره‌ها را در اندازه‌های گوناگون باز و بسته کرد که برای این کار آچار فرانسه یکی از مهم تزین و کاربردی ترین ابزار در مدل خود به شمار می‌آید. آچار فرانسه دو زبانه دارد که یکی ثابت و دیگری متحرک است که قابلیت تنظیم شدن دارد.

زبانه متحرک آچارفرانسه

زبانه متحرک این وسیله با چرخاندن یک پیچ  به شکل حلزون که در وسط اچار قرار دارد حرکت می‌‌کند. زبانه ی متحرک آچار فرانسه در مقایسه  با  زبانه ثابت آن، دارای مقاومت بیشتری در برابر فشار می‌باشد و برای کاهش این فشار در قسمت متحرک نوک اکثر آچار‌ها در قسمتی که ثابت است معمولا ۱۵ درجه به سمت قسمت متحرک زاویه دار تولید می‌شوند. این زاویه سبب می‌شود آچار د دو حالت مختلف روی پیچ قرار بگیرد.

آچار فرانسه از فولاد کروم وانادیوم تولید و ساخته می‌شود. اما در دیگر مدل‌ها  از تیتانیوم نیز تولید می‌شود که دارای مقاوت بیشتر و وزن سبک تر است. به دلیل اینکه آچار فرانسه متناسب با سایزهای خاصی طراحی نشده است و برای پیچ‌های گوناگون قابل تنظیم می‌باشد، احتمال دارد که بر روی پیچ‌ها به طور کامل چفت نشود و در هنگام کار مقداری سبب خرده شدن پیچ و مهره‌ها شود.

برای خرید انواع ابزار برقی و مهندسی به فروشگاه اینترنتی برس ابزار مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.