مقالات

الیاف مورد استفاده در برس‌های صنعتی

برس‌های صنعتی در صنایع مختلفی کاربرد داشته و از مواد ویژه و خاصی ساخته می‌شوند. در ساخت این محصول از الیاف‌هایی استفاده شده که بسته به نوع آنها، کاربرد‌های گوناگونی دارند. این محصول در گذشته به روش سنتی تولید می‌شد، اما امروزه به صورت صنعتی تولید می‌شود. در این مقاله از برس ابزار شما را بیشتر با الیاف مورد استفاده در برس‌های صنعتی آشنا خواهیم شد.

 

آشنایی بیشتر با برس صنعتی

برس صنعتی یا فرچه صنعتی محصولی متشکل از یک پایه نگهدارنده و تعداد زیادی مو یا نخ است. با توجه به شرایط می‌توان در صنایع مختلف و برای کاربرد‌های گوناگون از آن استفاده کرد. این محصول با استفاده از متریال‌های مختلف و در انواع متعدد طراحی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این محصول ابزاری برای نظافت مکان‌هایی چون کارخانجات است. کار با آن ساده بوده و به همین دلیل در صنایع مختلف از آن استقبال می‌شود. استفاده در صنایع نساجی بیشترین کاربرد این برس است. برای افزایش استحکام پارچه، ‌شانه زدن زیر برش، از بین بردن گرد و غبار و… کاربرد دارد. مقاومت این محصول بالا بوده و با استفاده از آن در کارخانجات تولید فولاد چربی‌های روی ورق‌های گالوانیزه از بین خواهد رفت.

الیاف برس‌های صنعتی

الیاف استفاده شده در برس‌های صنعتی به دو دسته مصنوعی و طبیعی تقسیم می‌شوند‌. در زیر این دو دسته را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • الیاف طبیعی: این الیاف مو یا نخی هستند که در طبیعت به صورت طبیعی وجود داشته و انسان در تولید آن به صورت شیمیایی دخالتی ندارد. معمولاً ضخامت و زبری این الیاف ثابت است. از جمله این الیاف می‌توان به پشم گوسفندان، موی گراز و… اشاره کرد.
  • الیاف مصنوعی: انسان این نخ‌ها را با استفاده از مواد شیمیایی و تجهیزات معدنی تولید می‌کند. این الیاف شامل نخ‌های پلاستیکی، فلزی و پلی آمیدی است. نخ پلی آمیدی شامل نخ پلون، پلی پروپیلن و پلی‌اتیلن است که هر کدام دارای خواصی هستند. نخ یا سیم‌های فلزی نیز از جنس سیم‌های استیل، برنجی، فولادی و مسی هستند. بیشترین کاربرد الیاف مصنوعی در تولید فرچه و برس صنعتی است. این الیاف با اندازه و ضخامت ۷۵ میکرون تا ۴ میلی‌متر و با رنگ‌بندی‌های متعدد تولید می‌شود.

 

انواع برس صنعتی

برس صنعتی در انواع مختلف و با کاربرد‌های متفاوت تولید می‌شود. باتوجه به کاربرد مدنظر خود می‌توانید نوع مناسب آن را انتخاب کنید.

  • برس سیلندری یا استوانه‌ای: این نوع برس صنعتی پرکاربردترین نوع این ابزار بوده و شکل آن به صورت دایره‌ای و دورانی است. برای به گردش درآمدن آن یک موتور الکتریکی یا هیدرولیکی روی آن نصب شده و عملکرد خود را با سرعتی بالا انجام می‌دهد. نگهدارنده این وسیله استوانه‌ای بوده و وسط آن براساس ابعاد شفت تراش داده شده و نخ‌ها روی پایه کاشته می‌شوند. استفاده در دستگاه واکس کفش، جارو‌های مکانیزه، قالیشویی و… از کاربرد‌های این وسیله هستند.
  • برس دیسکی یا عرضی: شکل این برس صنعتی به صورت حلقه‌ای بوده و یک حلقه نگهدارنده تفلون یا فلزی دارد. بر روی آن مفتول‌های پلاستیکی یا فلزی قرار دارند. در دستگاه پوست گیر تخمه، سنگ فرز و… از آن استفاده می‌شود.
  • برس موج دار یا سینوسی: این وسیله به صورت سینوسی یا مواج تولید شده و از فرچه‌های استوانه است. نخ‌های روی سطح آن به صورت سینوسی بوده و برای تمیز کردن سطح میوه‌ها و مرکبات استفاده می‌شود.
  • برس فنری یا مارپیچ: شکل این ابزار به صورت فنری بوده و در زمینه ماشین آلات بهداشتی، داروسازی، مواد غذایی و… استفاده می‌شود.
  • قلم مو: این نوع برس صنعتی اغلب در زمینه رنگ کاری نقاشی یا آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. این وسیله دارای یک پایه بوده که به عنوان دستگیره هم از آن استفاده می‌شود. ابعاد دستگیره، پایه، تراکم نخ و حجم بر روی برس‌ها مشخص شده است.
  • برس خطی: یکی دیگر از انواع برس صنعتی نوع خطی است که به دو صورت پایه تفلونی و پایه فلزی ساخته می‌شود. برای ساخت آن نیاز به سیم به کار رفته در آن، ارتفاع نخ، جنس نخ و طول فرچه است. در پله برقی، کرکره، درب اتوبوس و… از این نوع برس استفاده می‌شود.
  • برس تخت: این وسیله شامل یک پایه صاف بوده و نخ‌ها به صورت عمود روی آن قرار داده می‌شوند. معمولاً به صورت مربع، مستطیل، دایره و شکل‌های مختلف ساخته می‌شود.

سخن پایانی

برس صنعتی یکی از ابزار‌ها برای نظافت بوده که انواع مختلفی دارد. این وسیله بسته به نوعی که دارد، برای کاربرد‌های متفاوتی استفاده می‌شود. در ساخت آن از الیاف طبیعی و مصنوعی استفاده می‌شود که هر کدام ویژگی‌هایی دارند. بهتر است با انواع، الیاف به کار رفته در آن و کاربرد آن آشنا باشید. این موضوع به استفاده درست از آن در کاربری‌های مناسب کمک می‌کند. در فروشگاه برس ابزار بهترین نوع برس صنعتی را می‌توانید خریداری کنید. تنها کافی است محصول مورد نظر را انتخاب کرده و سفارش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.