مقالات

نحوه تولید و ساخت انواع فرچه‌ صنعتی

برای نظافت کارخانجات و مکان‌های مختلف از ابزاری به اسم فرچه صنعتی یا برس استفاده می‌شود. این وسیله در انواع مختلفی ساخته شده و از جهاتی با یکدیگر تفاوت دارند. در این مقاله از برس ابزار با نحوه ساخت انواع این فرچه‌ها آشنا شده و اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید. پس تا پایان همراه ما باشید.

نحوه تولید و ساخت انواع فرچه_ صنعتی

فرچه صنعتی چیست؟

فرچه صنعتی ابزاری مورد استفاده در کفشور‌های صنعتی بوده و با آن کف محیط‌های صنعتی و غیر صنعتی نظافت می‌شود. کار با آن راحت و ساده بوده و به همین دلیل از آن بسیار استفاده می‌شود. فرچه صنعتی پشت کفشور صنعتی قرار گرفته و کفشور را به حرکت درآورده و به طرف جلو هدایت می‌کند. یکی از کاربرد‌های اصلی این فرچه در صنایع نساجی و پارچه‌سازی است. نوع خاص این ابزار برای‌شانه زدن زیر برش، از بین بردن گرد و غبار پارچه، افزایش استحکام پارچه و.. کاربرد دارد؛ همچنین در صنایع فولاد نیز از آن استفاده می‌شود.

 این محصول در بخش‌های صنعت و معدن و داروسازی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه با توجه به افزایش تکنولوژی و با استفاده از دستگاه‌های صنعتی متنوع این وسیله با کیفیتی عالی ساخته می‌شود. از ویژگی‌های این محصول می‌توان به مقاومت دمایی بالا و استحکام زیاد آن اشاره کرد.

انواع فرچه صنعتی

فرچه صنعتی از لحاظ عملکرد، شکل ظاهری، برند، جنس بدنه و… در دسته‌بندی مختلف قرار می‌گیرند. هر یک از انواع آن کاربرد خاصی دارد. در انتخاب این فرچه‌ها دقت کنید تا با توجه به کار خود نوع مناسب آن را انتخاب نمایید. فرچه‌ها از نظر شکل ظاهری در انواع مختلفی موجود هستند که عبارتند از:

فرچه خطی یا لاینر

 این نوع فرچه در دو شکل پایه تفلونی و پایه فلزی ساخته می‌شود. نوع پایه فلزی آن به صورت پرسی و پایه تفلونی آن به صورت کاشت ماشینی ساخته می‌شود. ارتفاع نخ یا سیم به کار رفته، جنس نخ و طول فرچه ابعاد لازم برای تولید این وسیله هستند. در پله برقی، درب اتوبوس، دستگاه سی ان سی، درزگیر زیر درب و… از این فرچه استفاده می‌شود.

فرچه سیلندری یا استوانه‌ای

پرکاربردترین فرچه صنعتی نوع سیلندری یا استوانه‌ای است. شکل آن به صورت دورانی و دایره‌ای بوده و با نصب یک موتور الکتریکی یا هیدرولیکی به گردش در می‌آید. برس زنی این وسیله با سرعت و کیفیت بالا انجام شده و در دستگاه هویج شور، قالیشویی، جارو‌های مکانیزه و… از این نوع فرچه استفاده می‌شود. این فرچه یک نگهدارنده استوانه‌ای شکل داشته که وسط آن بسته به ابعاد شفت تراش داده می‌شود.

فرچه تخت

یکی دیگر از انواع فرچه صنعتی فرچه تخت است. این وسیله یک پایه صاف بوده که به صورت عمود نخ‌ها بر روی آن کاشته شده است. معمولاً شکل آن به صورت مربع، مستطیل و دایره است.

فرچه دیسکی یا عرضی

 این مدل فرچه به صورت حلقه‌ای بوده و یک حلقه نگهدارنده فلزی یا تفلونی دارد، روی آن مفتول‌هایی از جنس پلاستیکی یا سیم فلزی قرار دارد. این وسیله در دستگاه پوست گیر تخمه آفتابگردان، سنگ فرز، ماشین آلات سوییپر صنعتی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. ‌

فرچه فنری یا مارپیچ

 شکل آن به صورت فنری بوده و به عنوان یک ماردون برای هدایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صنایع دارویی، مواد غذایی، ماشین آلات بهداشتی و… از آن استفاده می‌شود.

قلم مو

نوع دیگر فرچه صنعتی قلم مو بوده که در رنگ کاری نقاشی و آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. این وسیله یک پایه دارد که حکم دستگیره آن را دارد. این فرچه در ابعاد و مشخصات مختلفی ساخته می‌شود.

فرچه سینوسی یا موج دار

 این مدل فرچه صنعتی به صورت مواج ساخته شده و استوانه‌ای شکل است. نخ‌هایی که روی سطح خارجی فرچه قرار دارد، به صورت سینوسی است. در زمینه پاکسازی و پولیش کردن مرکبات چون لیمو شیرین، پرتقال، سیب زمینی از آن استفاده می‌شود.

انواع فرچه صنعتی

قسمت‌های فرچه صنعتی

فرچه صنعتی از دو قسمت اصلی پایه و مو تشکیل شده است. در زیر هر قسمت را به طور مختصر بررسی می‌کنیم:

  • پایه فرچه صنعتی: پایه یا نگهدارنده بخشی است که مو یا نخ فرچه روی آن قرار می‌گیرد. در برخی فرچه‌های سیمی یا دستی این پایه به عنوان دستگیره استفاده می‌شود. این بخش از متریال‌های مختلفی ساخته و کارکرد متفاوتی دارند. پایه‌ها در جنس چوبی، تفلونی، فلزی، پلاستیکی ساخته می‌شوند.
  • نخ فرچه: مهم‌ترین بخش فرچه صنعتی نخ یا موی آن است. جنس نخ می‌تواند از الیاف طبیعی یا مصنوعی باشد که به سلیقه مشتری بستگی دارد. الیاف طبیعی به صورت طبیعی در طبیعت وجود داشته و انسان در تولید آن به صورت شیمیایی دخالتی ندارد. الیاف مصنوعی نیز به صورت شیمیایی و با تجهیزات معدنی ساخته می‌شود. قیمت پایین و تنوع بیشتر آن سبب شده تا کاربرد بسیاری داشته باشد. این الیاف شامل نخ‌های پلاستیکی مثل پلی پروبیلن، پلی آمید، پلون و نخ‌های فلزی چون برنجی، فولادی، استیل، مسی و… است.

آشنایی با روش تولید انواع فرچه صنعتی

مراحل تولید انواع فرچه‌های صنعتی به شرح زیر است:

در ابتدا نوع فرچه طراحی شده و اندازه‌های آن تعیین می‌شود. پس از آن به وسیله ماشین‌های صنعتی پاشنه یا همان بدنه اصلی ساخته می‌شود. بدنه آن بسته به نوع فرچه متشکل از مواد گوناگونی است. می‌توان برای بدنه فرچه گرد از متریال‌های فشرده و سبک چون ‌ای بی‌اس، پی ویسی، تفلون و پلی آمید استفاده کرد. برای ساخت بدنه فرچه زیر دری نیز معمولاً از پروفیل آلومینیوم آنوادیز استفاده می‌شود. 

در مرحله بعد باید روی سطح بدنه فرچه سوراخ کاری‌های منظمی که از قبل تعیین شده انجام شود. سپس به وسیله دستگاه‌های صنعتی رشته‌های فیلامنت فرچه داخل این سوراخ‌ها قرار می‌گیرد. در آخر رشته‌های فرچه باید یکسان و همسطح شوند. فرچه را بسته‌بندی کرده و به بازار عرضه می‌کنند.

سخن پایانی

فرچه صنعتی یکی از ابزار‌های استفاده شده در کفشور‌های صنعتی بوده که برای نظافت محیط کاربرد دارد. این وسیله در انواع مختلفی موجود بوده و برای کاربرد‌های گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر کدام از انواع این فرچه مشخصات و کاربرد‌های مختص به خود را دارند. دو بخش اصلی این وسیه پایه و مو است که از متریال‌های مختلفی ساخته می‌شوند. ما در فروشگاه اینترنتی برس ابزار آماده هستیم تا بهترین محصولات را در اختیار شما قرار دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.