مقالات

پرداخت کاری چیست و لوازم مورد نیاز آن کدام است؟

پرداخت کاری چیست و لوازم مورد نیاز آن کدام است؟

پرداخت کاری چیست پولیش یا به اصطلاح عامیانه پرداختکاری سطح به معنی صاف و براق کردن و اعمال تغییرات مشخص در سطوح

مواد تولید شده می باشد که باعث بهبود ظاهر آن مواد می باشد .

استفاده از دستگاه پرداختکاری (پولیش یا گیلانس) یکی از روشهای مناسب برای ازبین بردن ضایعات حاصل از برش می باشد.

پرداختکاری قطعات صنعتی یکی از مهم‌ترین مراحل تولید در صنایع وابسته به کیفیت سطحی می‌باشد.

پرداخت کاری چیست؟

پرداخت کاری به مجموعه‌ی اقداماتی  می‌گویند که طی آن برآمدگی‌ها، ناصافی‌ها، ضایعات یا براده‌های روی فلزات، پلاستیک و سنگ برداشته می‌شوند. در نهایت سطح مورد نظر بسیار صاف و صیقلی شده و کیفیت آن افزایش می‌یابد. نحوه پرداخت کاری و استفاده از تجهیزات باکیفیت و مدرن در پرداخت تأثیر بالایی دارند. پرداخت کاری روی قطعات تولیدی و یا برش داده شده انجام می‌شود. فلزات صاف و یکنواخت محبوبیت بالایی دارند و بسیار پرفروش می‌باشند.

 

موارد استفاده‌ی پرداخت کاری

پرداخت کاری علاوه بر صیقلی کردن و افزایش حالت یکنواختی قطعه با اهداف مختلفی انجام می‌شود:

  • این فرایند مقاومت سایشی یا خوردگی فلزات را افزایش می‌دهد. در صورت نیاز صنایع پرداخت کاری را برای ایجاد مقاومت قطعه انجام می‌دهند.
  • پرداخت کاری برای افزایش سختی و مقاومت فلزات در برابر عوامل محیطی و نواقص سطح قطعه صورت می‌گیرد.
  • این عمل گاهی جهت بالا بردن مقاومت شیمیایی و رسانندگی الکتریکی قطعات انجام می‌شود.

 

ابزار پرداختکاری

آشنایی با تجهیزات پرداخت کاری

برای آشنایی کامل با لوازم پرداخت کاری در این بخش مهم‌ترین آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. شاید این سؤال از ذهن شما خطور کند که اصلاً تجهیزات پرداخت کاری چیست؟ و هر کدام چه نقشی در پرداخت قطعه دارند؟ این لوازم عبارتند از گیلانس، نمد، چسب نمد، واکس، سنباده، پودر سنباده و دستگاه پرداخت کاری. در ادامه با عملکرد هر کدام از اجزاء بیشتر آشنا خواهید شد.

 

گیلانس

گیلانس در انواع پارچه‌های نخی و پشمی، کنفی و ترکیبی از این متریال‌ها تولید می‌شود. این لوازم تنوع رنگی بالایی دارندکه انواع رنگی آن‌ها برای موارد خاصی به کار می‌روند. گیلانس‌های زرد، سفید، قرمز و آبی از انواع معروف آن‌ها می‌باشند.

  • گیلانس زرد: گیلانس زرد حالت یا جنس زبر و خشنی دارد و برای پرداخت کاری فلزات با سختی معمولی به کار می‌رود. این نوع گیلانس از سختی و مقاومت بالایی برخوردار است و برای افزایش مقاومت قطعه استفاده می‌شود.
  • گیلانس سفید: گیلانس سفید دارای قدرت سایشی کمتری می‌باشد و در مرحله‌ی آخر پرداخت کاری به کار می‌رود. این قطعه بسیار نرم است و سطح قطعه را صیقلی می‌کند.
  • گیلانس قرمز: این گیلانس در مرحله مختلف صیقل دادن قطعه استفاده می‌شود. گیلانس قرمز با داشتن درجه‌ی سختی متوسط در پرداخت فلزات نرم کاربرد دارد و سایندگی متوسطی روی قطعات انجام می‌دهد.
  • گیلانس آبی: گیلانس آبی سخت‌ترین نوع است و زبری بالایی دارد. این لوازم برای پرداخت خطوط و نواقص روی قطعات فلزی به کار می‌روند.

نمد

نمد در انواع متنوعی تولید می‌شود و در مراحل قبل از آبکاری و پس از فیبیشینگ در صیقلی دادن فلزات کاربرد دارد.

چسب نمد

چسب نمد برای ساخت نمد سنباده‌ای استفاده می‌شود. نمد سنباده‌ای در پرداخت کاری نقش مهمی دارد. برای استفاده‌ی بهتر از چسب در ابتدا چسب نمد را با آب مخلوط کرده و روی نمد می‌مالند. سپس پودر سنباده را روی نمد برای بهتر چسبیدن آن می‌ریزند.

واکس

واکس‌ها در مدل‌ها و رنگ‌های متنوعی تولید می‌شوند که هر کدام برای قطعات فلزی خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. واکس‌های سبز و آبی در پرداخت کاری فلزات استفاده می‌شوند. واکس‌های مشکی و قرمز در نمد کاری کاربرد دارند. واکس قوطی در پرداخت بخش زیری برنج، سنگ و چوب به کار می‌رود.

سنباده

سنباده نوعی کاغذ با سختی بالا می‌باشد که از خاصیت سایندگی برخوردار است. این لوازم در انواع دیسکی، نواری و رولی وجود دارند و در سایش فلزات به کار می‌روند. سنباده پودری نوع دیگری از  سنباده استکه دارای خاصیت سایش یا خورندگی بالایی می‌باشد. این سنباده با توجه به نوع فعالیت صنعتی فلزات استفاده می‌شود و در آبکاری نیز کاربرد بالایی دارد.

ابزار پرداختکاری

کاربرد فرچه سیمی پرداختکاری

در زمان پرداخت کاری قطعات مختلف بخصوص قطعات فلزی، استیل، آهن یا برنج ممکن است که دچار برآمدگی هایی شده باشند. زمانی ‌که از فرچه  سیمی پرداخت کاری روی این قطعات استفاده گردد. با استفاده از این محصول، تمامی ناخالصی‌ها به ‌طور کامل حذف شده و قطعه کاملاً صاف و صیقلی خواهد شد. می‌توان گفت که برای یک پرداختکاری با کیفیت، عالی با  تأثیر بالا در کیفیت ظاهری محصول بایستی شما از از ابزار متعددی استفاده کنید. که این محصول یکی از ابتدایی ‌ترین آن‌ها می‌باشد. شما می‌توانید در مراحل اول با استفاده از وسیله سختی همانند این محصول، سطوح را از ناهمواری‌ها عاری کنید. سپس با استفاده از محصولات دیگر همانند فرچه کنفی، گیلانس، نمد و…. سطح مورد نظر خود را به صاف‌ترین و درخشنده‌ترین حالت ممکن درمیان دربیاورید.

فرچه سیمی جزو پرکاربردترین نمونه‌ها بود که برای تمیزکاری قطعات  قبل ‌از و بعد از پرداختکاری، رسوب زدایی و یا فرایند پلیسه گیری و کاربردی و مناسب است. چرا که تارهای فرچه سیمی پرداختکاری از مفتول های در هم تنده ساخته شده است. از پرکاربردترین این ابزارها می‌توانیم به فرچه سیمی تخت افشان اشاره نماییم.

دستگاه پرداخت کاری

دستگاه پرداخت کاری در انواع متنوعی در دسترس است که کیفیت عملکرد آن‌ها متفاوت می‌باشد. شناخت دستگاه پرداخت کاری و فراگیری نحوه کار با آن خیلی مهم است؛ چرا که به افراد در پرداخت بهتر قطعه کمک می‌کنند. این دستگاه‌ها در صورت ثابت بودن حین عملیات کیفیت کار را بالا می‌برند. نوع پیشرفته و بروز آن‌ها دقت و سرعت عملکرد بالایی دارند.

 

انواع روش‌های پرداخت کاری

در گذشته پرداخت کاری در انواع روش‌های لمینگ، هونینگ و سنگزنی انجام می‌شده است. امروزه این روش‌ها کمتر رایج هستند و در بیشتر مراکز برداشته شده‌اند. در حال حاضر پرداخت کاری با روش‌های نانو تکنولوژی و میدان مغناطیسی انجام می‌شود.

پرداخت کاری میدان مغناطیسی

پرداخت کاری میدان مغناطیسی برای پرداخت قطعات حساس و کوچک مارپیچی شکل استفاده می‌شود. در این روش براده برداری روی قطعه به روش مکانیکی بوده و صاف و صیقلی شدن سطوح توسط نیروی مغناطیسی انجام می‌گیرد. این روش در پرداخت قسمت‌های داخلی و خارجی لوله‌ها، سطوح فلزی و… به کار می‌رود.

چه فلزاتی پرداخت کاری می‌شوند؟

پرداخت کاری برای صاف و صیقلی کردن استیل، مس، آهن، آلومینیوم، نقره و برنج به کار می‌رود. در پرداخت کاری فلزات ابتدا توسط سنباده قطعات و ضایعات را حذف کرده و با استفاده از تجهیزات پولیش کاری نهایی را انجام می‌دهند. پرداخت کاری برای صیقلی کردن قطعات چوبی، پلاستیکی و سنگی نیز استفاده می‌شود.

 

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی و معرفی پرداخت کاری به عنوان یک فرآیندکاربردی در صنایع مختلف پرداختیم و در پاسخ به این سوال که پرداخت کاری چیست به شما گفتیم که پرداخت کاری مجموعه ای از فعالیت ها است که برای صاف و صیقلی کردن قطعات مورد استفاده قرار میگیرد.

ابزار های مختلفی برای پرداخت کاری مورد نیاز هستند که از مهم ترین آنها می توان به چسب نمد، نمد، گیلانس، واکس و سنباده فرچه صنعتی سیمی اشاره نمود. تمامی انواع برس های صنعتی در فروشگاه برس ابزار موجود است و میتوانید با بهترین قیمت هر کدام را ثبت سفارش نمایید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.