مقالات

کاربرد انواع فرچه سیمی

کاربرد انواع فرچه سیمی

فرچه‌های سیمی به دلیل قدرت سایش بالا، انعطاف‌پذیری و کارایی در طیف گسترده‌ای از کاربردها، سال‌های زیادی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌اند. از آماده‌سازی و تمیز کردن سطح گرفته تا زدودن زنگ‌زدگی و پرداخت‌کاری؛ برس‌های سیمی نقش مهمی در افزایش کارایی و حفظ استانداردهای کیفیت قطعات دارند.

فرچه سیمی چیست؟

فرچه سیمی دارای بدنه‌ی فلزی یا پلاستیکی می‌باشد که از تعدادی سیم، تار و رشته تشکیل شده است. فرچه‌ها در جنس‌ها، طرح‌ها و مدل‌های متنوعی تولید می‌شوند و متناسب با ساختار و ویژگی‌های خود در صنایع مختلف به کار می‌روند. فرچه‌ها ابزار‌های بسیار کاربردی و قدرتمند می‌باشند که در عملیات ساب، سایش، تمیزکاری و اصلاح سطوح قطعات مختلف کاربرد دارد. برخی آن‌ها معمولی هستند و به طور دستی به کار برده می‌شوند.

فرچه‌هایی نیز وجود دارند که به دستگاه‌هایی مانند مینی فرز، دریل، فرز مینیاتوری و چرخ سنباده متصل می‌شوند. همچنین این ابزار‌ها نرم یا خشن و سفت هستند و باید با نوع کاربری خود مطابقت داشته باشند. جنس فرچه‌ها پلاستیکی، برنج، فولاد ضد زنگ و فولاد کربن است به این علت ویژگی‌ها و کاربرد‌های آن‌ها نیز متفاوت می‌باشند.

 

فرچه سیمی

 

کاربرد‌های مختلف فرچه سیمی

فرچه سیمی یکی از مهم‌ترین ابزار‌هایی است که کاربرد‌های گسترده‌ای در صنایع و  منازل دارد. رفع زنگ زدگی، صیقل دادن، تمیز کردن لوله‌ها و سطوح مختلف، حذف لکه‌ها و سنباده زدن از کاربرد‌‌های مختلف فرچه سیمی در صنایع است.

  • جواهر سازی: فرچه‌ها در صیقل دادن و تمیز کردن جواهراتی مانند طلا و نقره استفاده می‌شوند. همچنین در تمیزکاری استیل، آلومینیوم و روی کاربرد دارند.
  • فلز کاری: این ابزار‌ها در تمیز کردن فلزات، رفع آلودگی‌ها و زنگ زدگی آن‌ها استفاده می‌شود‌.
  • جوشکاری: فرچه سیمی در جوشکاری با از بین بردن برآمدگی‌ها و قسمت‌های زبر فلز برای ایجاد جوش پایدار کاربرد دارد.
  • تمیزکاری: فرچه در تمیزکاری داخل لوله‌های آب آشامیدنی، فاضلاب و لوله‌های صنعتی به کار می‌رود و در حذف رسوبات و لجن‌ها نقش مهمی دارد. همچنین لکه‌ها و آلودگی‌های سخت را از روی سطوح مختلف رفع می‌کند.
  • نجاری: فرچه‌ها برای صیقل دادن و حذف رنگ و پوشش چوب به کار می‌روند.
  • خودرو سازی: در خودروسازی برای رفع زنگ زدگی از بدنه‌ی خودرو و صیقل دادن قطعات مختلف ازآن استفاده می‌شود.

 

انواع فرچه سیمی

فرچه سیمی در انواع متنوعی در دسترس است که هر کدام  ویژگی‌ها و کاربرد‌های خاصی دارند. فرچه‌ها بر اساس شکل در انواع استوانه‌ای، تخت، دیسکی، کاسه‌ای، روتاری و… تقسیم بندی می‌شوند. این ابزار‌ها را می‌توان بر حسب جنس و شکل سیم‌ها نیز طبقه بندی کرد. در ادامه  ویژگی‌ها و کاربرد‌های برس سیمی کاسه‌ای و برس سیمی تخت، پرداخت کاری، تسمه‌ای و برخی انواع آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

 

فرچه سیمی کاسه‌ای

فرچه کاسه ای

فرچه سیمی کاسه‌ای در دو نوع بافته و افشان وجود دارد. فرچه سیمی افشان کاسه‌ای از یک کاسه‌ی نگهدارنده و تعدادی سیم ساخته شده است. سیم‌ها دارای سوراخ مرکزی و بخش رشته دار می‌باشند که به صورت آزاد در فرچه قرار گرفته‌اند. سیم‌های فرچه افشان به یکدیگر بافته نشده‌اند. این نوع فرچه‌ها از برنج، استیل و کربن ساخته می‌شوند و در رفع زنگ زدگی و لایه برداری از روی قطعات فلزی کاربرد زیادی دارند.

 

فرچه سیمی کاسه‌ای بافته

فرچه سیمی کاسه‌ای بافته از فولاد سخت و کربن ساخته می‌شود و برای حذف لکه‌های سخت و براده برداری روی سطوح فلزی به کار می‌رود. سیم‌های این فرچه به صورت بافته به یکدیگر پیچیده شده‌اند و مانند نوع افشان حرکت آزادانه‌ای ندارند. این فرچه‌‌ها برای رفع زنگ زدگی وجرم گیری در صنایع مختلف به کار می‌روند و به خصوص پس از جوشکاری بیشتر استفاده می‌شوند.

فرچه کاسه ای بافته

 

فرچه سیمی تخت

فرچه‌های سیمی تخت نیز در انواع افشان و بافته در دسترس هستند و سیم‌های آن‌ها در اطراف دیسک محکم به طور منظم قرار گرفته‌اند تا به صورت تخت باشند. این فرچه‌ها در ظاهر به بشقاب شبیه هستند چون دارای حفره‌ی دایره‌ای روی خود می‌باشند.

 

فرچه سیمی تخت بافته

فرچه‌های سیمی تخت بافته دارای رشته سیم‌های به هم تابانده هستند که غالباً در قطر‌های بین ۱۰۰ الی ۲۰۰ میلی متر تولید می‌شوند. این فرچه‌ها قدرت لایه برداری بالایی دارند و برای برداشت لایه‌های سخت روی سنگ‌های رومیزی به کار می‌روند.

فرچه سیمی تخت افشان

فرچه سیمی تخت افشان دارای رشته‌های صاف است که در کنار هم فرچه گرد و بشقابی را به وجود می‌آورند. این فرچه‌ها در اندازه‌های بزرگ تر تولید می‌شوند و قطر آن‌ها بین ۱۰۰ الی ۳۰۰ میلیمتر است. جنس این فرچه‌ها فولاد و یا کربن سخت می‌باشد. این ابزار‌ها به علت استحکام بالا برای ساییدن و حذف قطعات از روی فلزات به کار می‌روند.

برس تخت افشان

فرچه سیمی تسمه‌ای

این فرچه‌ها در یک یا دو سمت خود دارای سیم‌هایی از جنس فولاد و استیل می‌باشند که از استحکام بالایی برخوردار هستند. فرچه سیمی تسمه‌ای در روی الیاف‌ها قابل استفاده می‌باشد. چگونگی حرکت فرچه روی الیاف‌ها به صورت ضربه‌ای و یا تکه‌ای است.

فرچه سیمی پرداخت کاری

فرچه‌های سیمی پرداخت کاری از رشته‌های باریک فولادی زیادی ساخته شده که در برش کاری سطوح مختلف به کار می‌روند. این فرچه‌ها توانایی برداشت زائده‌ها‌ی جوشکاری دارند. فلزات پس از جوشکاری معمولاً دارای زائده‌های متعددی هستند که باید تمیزکاری شوند. فرچه پرداخت برای این منظور به کار برده می‌شود.

سخن پایانی

برای خرید انواع فرچه سیمی باید نکاتی را در نظر داشته باشید که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  • در ابتدا باید مشخص کنید برای چه کاری می خواهید از فرچه استفاده کنید.
  • بعد از اینکار میزان سختی سطح مورد نظر را تخمین بزنید.
  • سپس بررسی کنید سیم های فرچه به چه شکل و در چه جهتی باشند تا کار مورد نظرتان به نحو احسن انجام می شود

شما عزیزان میتوانید برای تهیه انواع برس صنعتی به وبسایت برس ابزار مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.